zoek op deze site
English Deutsch Fran├žais

Geschiedenis museumboot

Tot de collectie van Museum In ’t Houten Huis behoort een oud vrachtscheepje genaamd Maria-Lijntje. Het schip is in 1930 gebouwd bij scheepswerf “De Rijn” van W.F. Maas & Zonen te Leiden. Het model wordt wel getypeerd als Motor-Kagenaar met een  zogenaamde motorkont. De lengte is 17 meter, de breedte 3 meter en het maximale laadvermogen was 25.429 m3 . Opdrachtgever was schipper Willem Dirk Muijen te Rijnsburg. De kostprijs was 6.100 gulden. Hij vervoerde groente en fruit voor tuinders in het Westland. De eerste naam van het schip was Maria, de naam van de vrouw van Willem. Hij veranderde de naam in Lijntje toen zijn vrouw overleden was. Zijn dochter heette Lijntje. Later kreeg het schip de huidige naam Maria-Lijntje.
Muijen verkocht zijn schip in 1958 aan Jacobus Theodorus van der Meer in Roelofarendsveen. Jacobus was brandstoffenhandelaar. De lading veranderde dus van groente en fruit in kolen.
In 1970 is het schip in Amsterdam terecht gekomen. Het werd omgebouwd tot woonboot. Zo werd de oude Industriemotor er uit gehaald en veranderde de machinekamer in badkamer met douche en toilet. In Amsterdam heeft het schip vier verschillende eigenaren gehad. Het heeft ook nog een tijdje “Scarpio”geheten. De laatste Amsterdamse eigenaar heeft er jarenlang aan gewerkt om het schip weer in zijn oude staat te doen herleven. De deels verrotte houten opbouw is er af gehaald. Het roefje is weer in de oorspronkelijke staat terug gebracht en er zijn weer luiken over het ruim gelegd.


Aandrijving

Ook heeft ze er weer een motor in geplaatst. Het is een drie cilinder Kromhout motor uit 1938. Het was één van de twee motoren die het waterpeil van het vliegveld Bergen op orde moesten houden. De motor is een bezienswaardigheid op zich zelf.


Passagiers

Toen Museum In ’t Houten Huis de Maria-Lijntje kocht, zijn er een aantal aanpassingen voor passagiers aangebracht. Zo is de vloer in het ruim verhoogd om beter naar buiten te kunnen kijken. Er is een bordes  en een trap gemaakt om gemakkelijk in het ruim te komen. Tevens is er een huif opgezet, zodat je bij regen droog kunt zitten. Alle zijflappen kunnen omhoog. Tenslotte is er een lift aangebracht, zodat ook rolstoelers mee kunnen.


Bemanning

De Maria-Lijntje wordt door vrijwilligers bemand. Zij zorgen voor het varen en onderhoud.